Smile
Terug naar hoofdmenu

Software voor Incidentenmanagement

In steeds meer organisaties staat incidentenmanagement hoog op de agenda. Het is een speerpunt voor het beheersen van risico's op het gebied van veiligheid en kwaliteit.

(Bijna)ongevallen, gevaarlijke en ongewenste situaties (bijvoorbeeld op het gebied van informatiebeveiliging), maar ook ongewenst gedrag goed in kaart brengen is belangrijk. Centrale registratie en bewaking zorgt voor grip op incidenten en inzicht in risico’s en preventie. Zo wordt re-actief geleerd en erger voorkomen.

Software voor Incidentenmanagement

Grip op incidenten en inzicht in risico’s

De webbased software van Smile maken van incidentenmanagement een integraal onderdeel van de organisatie. Zodat incidenten verbeterkansen worden. En jouw organisatie optimaal kan werken aan risicobeheersing.

Hoe veilig is jouw meldcultuur? Doe de QuickScan!

Duizenden gebruikers gingen jou voor

Al meer dan twintig jaar helpt Smile organisaties met software voor incidenten, (bijna) ongevallen, gevaarlijke situaties, beveiligingsissues, datalekken en andere meldingen op het gebied van kwaliteit en veiligheid.

Van laagdrempelige registratie tot uitgebreide behandeling inclusief automatische signalering van de meldplicht bij de inspectie of autoriteit persoonsgegevens, Smile zorgt er in vier stappen voor dat jouw incidenten proces soepel en doeltreffend verlopen:

Makkelijk registreren

Voor het registreren van incidenten geldt dat jij bepaald welke gegevens moeten worden vastgelegd. Met onze aanpasbare best-practice template voor incidenten helpen we jou hierbij snel op weg. Deze template bevat o.a. de volgende gegevens:

Wie heeft het incident gemeld en ingevoerd?  * Waar vond het incident plaats?Wat voor type incident was het (b.v. arbo&milieu, IT/informatiebeveiliging of fysieke beveiliging)? * Met welke hoofd- en subcategorie kan de aard van het incident benoemd worden? * Waar en wanneer vond het incident plaats? * Wie of wat is er gedupeerd en hoe (letsel, schade, …)? * Wie of wat heeft het incident veroorzaakt? * Welke oorzaken lagen er aan ten grondslag? * Wat is de kans op herhaling en – als dat gebeurt – wat is dan de impact (risico-matrix)? * Welke maatregelen zijn of worden getroffen? * Zijn er bijlagen beschikbaar (b.v. een foto van het incident of de schade)?

Samen behandelen

Om het behandelproces in goede banen te leiden, wordt gebruik gemaakt van workflow functionaliteiten met taken, eigenaars en deadlines. De automatische signalering zorgt er voor dat niets meer aan jouw aandacht ontsnapt. Een voorbeeld is het signaleren van meldplicht als het incident aan bepaalde eigenschappen voldoet.

Real time analyseren

De  interactieve CockPIT zorgt ervoor dat je op KPI-niveau real time overzicht houdt over het incidentenproces. Waar loopt jouw organisatie het meeste risico? Waar vinden de meeste incidenten plaats? En waar loopt het behandelproces goed en waar moet je bijsturen? Elke gewenste trendanalyse  is mogelijk.

Structureel verbeteren

Via een koppeling met de verbeterplannen module wordt jouw incidentenmanagement proces opgetild van brandjes blussen naar structureel verbeteren. Want dat is immers waar je het uiteindelijk voor doet!

Uitgelicht: Veilig Incidenten Melden de zorg (VIM)

Laagdrempelige registratie, transparante behandeling en verhelderende analyse van meldingen die betrekking hebben op gedupeerde patiënten/cliënten of medewerkers.

Meer weten over de leveringsvormen en overige functionaliteiten van de software van Smile? Kijk dan hier!

Ook bij Arbo-rondes en andere safety audits kan de software van Smile jou ondersteunen. Bekijk de mogelijkheden hier!

Smile maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en jouw voorkeuren te onthouden.

man-logo