Smile
Terug naar hoofdmenu

Hoe positief is de klachtencultuur in jouw organisatie? Doe de QuickScan!

Klachten zijn kansen, dat weten we allemaal. Maar een organisatie zo inrichten dat dit motto ook daadwerkelijk wordt nageleefd is nog niet zo eenvoudig.

Hoe positief is de klachtencultuur in jouw organisatie? Doe de QuickScan!

Hoe positief is jouw klachtencultuur?

Met deze QuickScan krijg je snel een goed beeld van de 'klachtenvolwassenheid' van jouw organisatie.

Doe nu de QuickScan

Deze voorbeeldvragen geven jou alvast een beeld van de inhoud van de quickscan

Wij hebben inzicht in doorlooptijden en lossen klachten adequaat op binnen de gestelde termijn

Bepaal uniform wat voor jouw organisatie een geschikte afhandeltermijn is. Trap niet in de valkuil van een te krappe periode die vervolgens niet gehaald wordt. Het is beter om een iets ruimere periode te nemen die wel altijd gehaald wordt. Immers: Hiermee leg je de juiste verwachting neer bij de klager.

Wij passen een risicoclassificatie toe in ons klachtenmanagementproces

Laat medewerkers oefenen met het scoren van klachten op ‘kans x impact’ op het eerste moment dat een klacht in behandeling wordt genomen. Dit stimuleert niet alleen het risicobewustzijn in de organisatie, maar kan ook helpen op openstaande klachten van prioriteit te voorzien.

Wij zien klachten als kans om van te leren en sturen daarom niet op minder maar op meer klachten

Overtuig het management in jouw organisatie van het belang van een goede klachtenstroom.
Gebruik daarbij de theorie van de ‘service-paradox’ en/of de ‘klachtenijsberg’ om jouw verhaal kracht bij te zetten.

Klachten leiden aantoonbaar tot aanpassing van ons beleid

Maak van het bespreken van klachten, oorzaken en verbeteracties een vast punt op de beleidsagenda zodat er altijd aansluiting is met het beleid. Pas waar nodig het beleid direct aan en communiceer dit ook met alle betrokkenen.

Ontdek hier de andere gratis QuickScans

Smile maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren en jouw voorkeuren te onthouden.

man-logo