Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Smile’s unieke bedrijfscultuur is gebaseerd op fatsoenlijk ondernemen vanuit de basiswaarde ‘je krijgt wat je geeft’. Als je bij Smile werkt, ben je een Smiley en dat positieve virus gaat niet snel meer weg. We vroegen aan een aantal Smileys hoe je aan iemand die Smile nog niet kent uitlegt wat Smile Smile maakt? Om te beginnen aan Ellen Leenhouts-Koenen. Sinds Kader eigenaar is geworden van Smile, is Ellen – als voormalig operationeel verantwoordelijke binnen het MT – de nieuwe directeur van Smile. Zij neemt het stokje over van Wendy Geurkink en heeft veel zin om datgene wat Smile al 25-jaar lang Smile maakt een plek te geven bij de nieuwe organisatie Kader.

Ellen vertelt: “Als je het mij vraagt dan is de cultuur binnen Smile heel bijzonder. ‘Mensgerichtheid’ is hierbij het belangrijkste kernwoord. Dit lijkt misschien wat afgezaagd, want welke organisatie zal zeggen dat zij niet over een mensgerichte cultuur beschikt? Wat ik kenmerkend vind, is dat je binnen Smile volledig mag zijn wie je bent. Authenticiteit tonen vinden wij heel erg belangrijk. Als je jezelf mag zijn, kun je je werk verrichten op een manier die het beste bij jou past, vol comfort en zelfvertrouwen. Ruimte om je kwetsbaar op te mogen stellen is er volop binnen Smile. Doordat Smiley’s eerlijk durven zijn naar zichzelf én hun omgeving, creëren we een werkbasis waarin we elkaar optimaal kunnen ondersteunen en hierdoor komen we samen tot de beste resultaten.”

“Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan.”

Ellen: “Dit is eigenlijk een beetje mijn lijfspreuk binnen Smile. Door het fantastische team van Smiley’s waar ik elke dag mee samen mag werken ben ik in staat om nieuwe persoonlijke en zakelijke uitdagingen aan te gaan, vol vertrouwen. Als ik iets niet weet, dan vraag ik het gewoon. Twijfel ik ergens aan, dan spar ik even met een collega. Samen zijn wij sterk! Wij staan altijd voor elkaar klaar. Onze cultuur heeft zelfs een naam, namelijk ‘het Smile-gevoel’. Daarbij mogen onze trouwe viervoeters niet ontbreken. Bij Smile zijn huisdieren van medewerkers welkom als er even geen opvang voor ze is. In Corona-tijd merk ik dat ik ze zelfs ben gaan missen, alhoewel we ook op afstand behoorlijk goed het Smile-gevoel weten vast te houden. Smiley’s blijven overigens ook altijd heel erg lang. Wij vieren maar heel zelden een afscheidsfeestje.”

Met trots een Smiley

We vroegen het ook aan Claire Langenhuisen, consultant bij Smile: “Ik vind het heel fijn om onderdeel te zijn van Smile en ben trots en blij om een Smiley te zijn. Smile is een warme en fijne plek om te werken. Iedereen heeft zijn eigen expertise waardoor we elkaar versterken. Bovendien kan je altijd hulp van je collega’s verwachten als je dat nodig hebt. Ondanks dat er hard door iedereen wordt gewerkt, mag er gelukkig ook hard gelachen worden zoals om droge en soms flauwe (thuis-corona-)kantoorgrapjes.”

Ook Martijn Claus, developer bij Smile vroegen we om te vertellen wat Smile bijzonder maakt: “Smile is een organisatie die aandacht heeft voor haar medewerkers en haar klanten en zelfs huisdieren. Smile biedt mij alle ruimte om ideeën door te voeren en zaken laagdrempelig te regelen. Zo hebben we met het developersteam een keer in 2017 een hele nacht doorgewerkt om uit voorzorg de hele infrastructuur om te zetten en alle applicaties te updaten. Iedereen was zo betrokken dat iedereen ook echt zijn steentje vrijwillig bijdroeg. Een dag later draaide vrijwel alle omgevingen op de nieuwe infrastructuur. Later bleek dat er bij een hele grote Amerikaanse organisatie, die dit niet had gedaan, honderdduizenden klantgegevens op straat kwamen te liggen als gevolg hiervan. We voelden allemaal de ernst ervan. Ik ben allesbehalve spiritueel, maar ik vond het toch wel erg amusant en tekenend voor Smile dat Wendy met wierookstokjes of wat het dan ook was (ik ben zoals je merkt geen kenner) de ruimtes bij Smile ging ‘reinigen’. Hoe vaak kom je een bedrijf tegen waarbij de directeur zoiets doet? Voor mij maakt dat Smile echt Smile.”

En tot slot laten we ook Daan Visker aan het woord, één van de nieuwere Smileys: “Vanaf het eerste moment voelde Smile heel menselijk aan. Zo is er geduld en begrip voor elkaar, en krijg je snel het gevoel dat je jezelf kunt zijn. Als beginnend ontwikkelaar heb ik geen moment het gevoel gehad dat ik me beter moest voordoen en er is altijd tijd en ruimte om vragen te stellen. Dat er af en toe een hond (of zelfs kat) langs kan lopen zorgt daarbij extra voor een relaxte en gemoedelijke sfeer. Terwijl er tegelijkertijd altijd rekening wordt gehouden met de waarden die ook bij ons product passen.”

Wat valt op bij een bezoek aan Smile?

We hopen dat bezoek ontvangen op een gegeven moment gewoon weer onbeperkt kan. Want er is geen betere plek om het Smile gevoel mee te krijgen dan op kantoor. Als je op bezoek komt tref je de volgende opmerkelijke feitjes aan:

Het Smile-gevoel en Kader

Ellen: “Tijdens de eerste kennismaking met Nanko, Thieo en Rick van Kader bij ons op kantoor merkten wij direct dat het op persoonlijk vlak erg goed klikte. Onze eerste workshop leverde aan beide zijden een gevoel van herkenning en vertrouwen op. Ik heb er alle vertrouwen in dat we ons thuis gaan voelen binnen het huis van Kader en dat onze culturen elkaar zullen vinden. Daarnaast zien we een hele mooie wisselwerking voor ons. Met onze kennis over het digitaliseren en monitoren van processen binnen kwaliteits- en veiligheidsmanagement maken we het dienstenpakket van Kader compleet. En met de diepgaande vakkennis die binnen Kader aanwezig is kunnen we het Smile platform verder optimaliseren. Met deze synergie kunnen we nog meer waarde toevoegen voor onze gezamenlijke opdrachtgevers, en is 1+1=3.”