Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Voor de AVG hadden bedrijven zo’n 2 jaar de tijd om zich voor te bereiden. In de praktijk blijkt dat veel bedrijven nog niet AVG-compliant zijn. Ook is de volgende maatregel alweer in zicht: de e-Privacy Verordening. Daar is nog veel onduidelijkheid over: wanneer zal deze ingaan? En welke regels en verplichtingen brengt deze met zich mee? In dit artikel vertellen we je meer.

De inhoud van de e-Privacy Verordening

De grote lijnen wat betreft verplichten en regels zijn al wel bekend. De e-Privacy Verordening zal vooral op marketing een grote impact hebben. In de AVG was over verschillende onderwerpen al iets gezegd, maar er wordt verwacht dat de ePV over bepaalde zaken meer duidelijkheid gaat geven. Zoals over:

Marketing & de ePV

Als marketeer heb je van de AVG al meer verplichtingen gekregen die het je mogelijk moeilijk maken om je vak uit te voeren. De e-Privacy Verordening doet daar nog een schepje bovenop. Want als je toestemming moet vragen om cookies te plaatsen en websitebezoekers accepteren die niet, dan wordt het lastig om re-marketingcampagnes op te zetten. Hetzelfde geldt voor het versturen van nieuwsbrieven – als je niet mag bijhouden welke nieuwsbrieflezer op welke link klikt, hoe zorg je dan dat ze relevante en persoonlijke content te zien krijgen? Hier ligt voor marketeers een mooie uitdaging om creatief te zijn en te kijken naar andere manieren om de juiste mensen met een relevante boodschap te bereiken.

Hoe zit het met handhaving?

Het toezicht op de naleving van de e-Privacy Verordening is nog niet duidelijk. Een deel ligt bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), een ander deel bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De AP houdt momenteel ook toezicht op de naleving van de AVG – daarom is het waarschijnlijk dat deze ook het toezicht op de ePV op zich neemt. En net als met de AVG zijn er fikse boetes mogelijk, tot 20 miljoen euro of 4% van de totale wereldwijde jaaromzet. Dat is niet mals!

Hoe bereid je je voor op de e-Privacy Verordening?

Omdat er nog onduidelijkheid heerst kun je nog niet veel doen op dit moment. De komende maanden zal meer duidelijkheid volgen over de inhoud van de ePV. Naar verwachting zal de definitieve tekst in mei 2019 afgerond zijn, waarna een overgangstermijn van één jaar volgt en de ePV in mei 2020 ingaat. Dat is een jaar minder dan bij de AVG, waar bedrijven 2 jaar de tijd hadden zich voor te bereiden. Voldoen aan de AVG zou daarom nog steeds prioriteit moeten zijn. Ben je AVG-compliant, dan heb je al de eerste stappen gezet om ook te voldoen aan de ePV.

Wil je op de hoogte blijven van updates rondom de e-Privacy Verordening en de AVG? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.