Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Een meldsysteem voor incidenten, klachten en/of andere feedbackvormen is zo geïnstalleerd. Maar hoe stimuleer je medewerkers om daadwerkelijk te melden? Dat blijkt bij implementaties vaak het grootste struikelblok.

In dit artikel de 7 succesfactoren voor een veilige meldcultuur.

inspiratie-download

1: BETREK MEDEWERKERS AL IN HET VOORTRAJECT

Wil je een heldere en veilige meldcultuur creëren dan zul je continu alert moeten zijn op wantrouwen en mogelijke escalaties. Het is moeilijker om een veilige meldcultuur op te bouwen dan om hem af te breken. Houd dat altijd in gedachten, dan heb je de belangrijkste hobbel al genomen. Ga het gesprek aan met medewerkers. Wat is het doel van het meldsysteem en hoe willen jullie samen dat doel bereiken? Betrek medewerkers dus in het beslissingsproces zo gauw je maar bedenkt dat er een meldsysteem geïmplementeerd gaat worden. Nee, zij hoeven niet aanwezig te zijn bij iedere bespreking. Maar vraag naar hun wensen en behoeften en gebruik die input voor de inrichting van het uiteindelijke systeem. Vraag ook wat volgens de medewerkers een goede definitie is van een incident en/of een klacht. Dit zorgt er voor dat er al draagvlak ontstaat voordat het systeem zelfs maar is geïmplementeerd.

2: MAAK VOORDELEN EN WERKWIJZEN DUIDELIJK

Een meldsysteem moet voor iedereen nuttig zijn. Het moet duidelijk zijn welke voordelen het melden de organisatie biedt, zoals bijvoorbeeld ‘inzicht krijgen in wat er beter kan en dit inzicht gebruiken voor structurele verbeteringen’.

Wil je meer weten? Download deze whitepaper gratis! Vul jouw e-mail adres in en ontvang een unieke downloadlink in jouw mailbox.

Vul alle verplichte velden in