Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

In coronatijd zijn we meer online en vanuit huis gaan werken. Hiermee staat digitale transformatie van bedrijfsprocessen een stuk hoger op de agenda van organisaties. Het is zeer waarschijnlijk dat deze trend zich post-corona voortzet. Dus mocht je het al niet gedaan hebben, dan is digitalisering van processen meer dan ooit prioriteit. Digitaal (en online) faciliteer je niet alleen dat je bedrijfsvoering onverhinderd door kan gaan in dergelijke tijden, maar ook dat je meer inzicht en grip krijgt op jouw data en processen. We geven je een paar tips over wat je met deze trend kunt doen.

Tip 1: Personaliseren met online audits

In een recente whitepaper over online auditen in de zorgbranche vertelden we welke mogelijkheden dit de biedt. Veel daarvan is ook direct van toepassing voor andere branches en typen organisaties. Met de juiste software kun je online audits en self-assessments volledig personaliseren op basis van functie of afdeling. Niet alle vragen zijn namelijk voor iedereen relevant. Je marketingafdeling gaat anders met privacy en informatiebeveiliging om dan de technische consultants, en dus hebben zij andere vragen en vraagstelling nodig. Ook kan het jargon per afdeling en functie sterk verschillen. De vraagstelling kan desgewenst aangepast worden. Door op deze wijze online audits en self-assessments te personaliseren, verhoog je de waarde en relevantie van je vragenlijst én verlaag je voor medewerkers de drempel om ze in te vullen.

Tip 2: Meldformulieren die super makkelijk zijn in gebruik

In het kader van digitale transformatie van je bedrijfsprocessen zoals het online inrichten van klachten- en incidentenmanagement, is het minstens zo belangrijk om meldformulieren gebruiksvriendelijk in te richten. Je wilt de drempel om formulieren in te vullen zo laag mogelijk houden, zowel voor klanten als cliënten, en het voor je medewerkers makkelijk maken om meldformulieren te beheren en meldingen snel en efficiënt te verwerken. Interactieve meldformulieren bouwen zich op, op basis van de informatie die je invoert. Als iemand een klacht indient over een kapot product heb je andere informatie nodig dan wanneer het een klacht over service of een medewerker betreft. Alle soorten meldingen kunnen in één formulier worden ingevuld omdat het formulier zich aanpast aan de ingevoerde informatie. Dat is wel zo efficiënt voor melders én medewerkers.

Tip 3: Aansturen op basis van feiten & data

Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken. De data die je organisatie verzamelt is de kern en kracht van je organisatie. Het digitaal transformeren van je bedrijfsprocessen zorgt dat je meer data gaat verzamelen en vooral ook meer inzicht krijgt in de betekenis van je data. Het is dan niet alleen belangrijk dat iedere afdelingsmanager inzicht heeft in de ‘eigen’ data, maar dat er ook bedrijfsbreed overzicht is. Met een integraal overzicht heb je niet alleen grip op de prestaties en ontwikkelingen in je organisatie maar kun je ook de samenwerking tussen afdelingen bevorderen en structureel verbeteren. Een fact-driven organisatie stuurt en verbetert integraal op basis van de data die verzameld wordt in de dagelijkse bedrijfsvoering. Met de juiste online tools blijf je up-to-date en stuur je jouw organisatie stabiel de toekomst in.

 

We hopen dat deze tips rondom het digitaal transformeren van processen in je organisatie je verder op weg helpen om van 2021 het beste jaar te maken voor jouw organisatie! Vond je dit een waardevol artikel? Deel het met je netwerk op Twitter of LinkedIn!