Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Net als de rest van Nederland moest Smile snel omschakelen toen er lockdown maatregelen werden ingesteld om de corona-uitbraak in te perken. Dat gold ook voor de Snel-Op-Weg Dagen. Deze worden altijd op kantoor gehouden met een flinke groep mensen. De oplossing? Een digitale Snel-Op-Weg Dag, verdeeld in blokken zodat we optimaal aandacht kunnen geven aan de deelnemers. De eerste online Snel-Op-Weg Dag is inmiddels achter de rug. We vroegen aan trainer Claire hoe zij deze omslag vond.

snel op weg dag vanuit huis

Claire: “Een tijdje geleden had ik nooit gedacht dat ik nog eens een Snel-Op-Weg Dag zou geven op sokken. Ja, op sokken, want thuis is dat een gewoonte en ze blijven toch buiten beeld. Het is best bijzonder dat ik deze Snel-Op-Weg Dagen nu op afstand geef vanuit mijn huiskamer. Juist met dit soort dagen wil je elkaar in de ogen kijken, deelnemers ons kantoor laten zien en laten proeven van onze Smile cultuur. Om klanten toch te kunnen blijven ondersteunen, besloten we al snel om de dagen online op de best mogelijke wijze te organiseren.”

En hoe is dat voor de deelnemers? “We hebben eerst een kleine inventarisatie gedaan. Het bleek dat de meeste klanten hiervoor open staan. Fijn dat onze klanten mee willen schakelen! Helemaal nieuw is het voor de meeste klanten overigens niet. De meesten werken op dit moment vanuit huis en hebben voortdurend online contact met collega’s via bijvoorbeeld Microsoft Teams.”

In elkaars huiskamer

Normaal ontvangt Smile klanten met een kopje koffie of thee en een praatje. “Nu log je in en kom je letterlijk direct bij elkaar binnen. Vaak op de zolder, aan de keukentafel of op een andere flexplek vanuit huis. Je moet nu ook rekening houden met mogelijke achtergrondgeluiden. Ik woon samen met mijn man en twee kinderen van drie en vijf jaar. Geloof me, die kunnen wat geluid produceren. Gelukkig is mijn man op de Snel-Op-Weg Dagen beschikbaar om voor de kinderen te zorgen.”

Een online Snel-Op-Weg Dag in de praktijk

Hoe pak je het verder aan? Claire: “Het is belangrijk om tijdens een online sessie te blijven checken of ik voor iedereen goed te volgen ben.  Online is dat helaas niet altijd even makkelijk. Het is fijn als een deelnemer zelf ook aangeeft als het even te snel gaat. De dag splitsen we op in een aantal blokken. Na elk blok checken we of het al tijd is voor een korte pauze. Even opstaan, weg van je scherm en wat te drinken halen. Ook belangrijk om alle opgedane informatie even te laten bezinken.

pauze snel op weg dag online

Mijn ervaring is dat online werken meer energie kost dan dat je dit op kantoor zou doen. We hebben ook bewust een langere lunchpauze genomen. Dit werkt erg fijn op deze manier, hierdoor blijft iedereen fris. Geen lunch met broodjes zoals op kantoor, maar gewoon boterhammen thuis in mijn geval. Bijkomend voordeel is dat ik even aandacht aan mijn man en kinderen kan geven en tijd heb om buiten te wandelen voor een frisse neus zodat ik de Snel-op-Weg Dag daarna met nieuwe energie kan vervolgen”.

Conclusie?

De online variant van een Snel-op-Weg Dag heeft zeker voordelen! We kunnen gerust stellen dat het een geslaagd experiment is. Bovendien bespaart het reistijd voor de deelnemers – een waardevol pluspunt. Na deze online dag kunnen ze meteen aan de slag met hun applicatie, en dat levert een hoop tijdswinst op.

 

Kan Claire rekenen op jouw komst bij een volgende (online) Snel-Op-Weg Dag? Claire vertelt je graag meer over de verschillende modules zodat je snel de weg leert kennen in jouw Smile SaaS Suite: “Ook online laat ik je graag kennismaken met onze mooie software en de echte Smile cultuur!”