Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

De dagen worden korter, de temperatuur daalt en de lampjes zijn weer van de zolder gehaald: het eind van het jaar staat weer voor de deur. Hoog tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar en te kijken wat de toekomst ons zal brengen. Of, beter gezegd, wat jij volgend jaar van Smile kan verwachten!

Bye, bye 2018…

Het jaar 2018 was het jaar waarin de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn intrede deed en de Privacy Suite van Smile een grote vlucht nam, met intussen bijna 1000 gebruikers in alle soorten en maten. Daar zijn we hartstikke trots op!

Het was ook het jaar waarin de nieuwe major versie 2.6 van Het Smile Platform gereleased werd, met onder andere ‘privacy by design’, ‘een personal touch’ en ‘meer efficiënt werken’ als centrale thema’s. Zowel Enterprise-klanten als SaaS-klanten profiteerden van de nieuwe mogelijkheden die deze versie met zich meebrengt.

Een opvallende trend bij de Enterprise-klanten (dit zijn klanten met een eigen dedicated applicatie, inhouse geïnstalleerd of ASP gehost door Smile) was de wens om vaker te updaten naar de laatste, meest veilige versie en om meer modules in Het Smile Platform te combineren. Onze visie op ‘Kwaliteit & Veiligheid‘, ‘Privacy & Informatiebeveiliging‘ en ‘Governance, Risk & Compliance‘ – gebaseerd op een integrale aanpak – komt zo steeds meer in de praktijk tot leven. Dat vinden wij geweldig om te zien en inspireert ons tot nieuwe innovaties, zoals de GRC Suite voor de Zorg, die intussen de eerste gebruikers heeft mogen verwelkomen.

Bij de SaaS-klanten (dit zijn klanten een meer gestandaardiseerde online versie van Het Smile Platform gebruiken) leeft een heel andere trend. Deze klantgroep wil niet zelf het wiel uitvinden maar wel kunnen meedenken over nieuwe functionaliteiten die voor de hele groep beschikbaar komen. Deze behoefte heeft ons geïnspireerd tot een hele nieuwe samenwerkvorm en zo zagen de Smile Werkgroepen in 2018 het licht.

Om de almaar groeiende en zeer diverse groep klanten ‘op z’n Smile’s‘ kunnen blijven bedienen is ons team verder uitgebreid met nieuwe medewerkers met uiteenlopende kwaliteiten en capaciteiten. Deze ‘onboarding’ is succesvol verlopen en met 21 man/vrouw sterk kijken we vol vertrouwen uit naar wat 2019 te brengen heeft!

… hello 2019!

De plannen voor 2019 worden in januari gefinaliseerd, dus we kunnen nog niet alles verklappen. Maar een kleine vooruitblik willen we jou niet onthouden:

Nieuwe technieken in Het Smile Platform

Voor versie 2.7 van Het Smile Platform hebben we grote plannen. ‘Onder de motorkap’ zijn we reeds gestart met het introduceren van nieuwe technieken zoals Angular en Spring-Boot. Ook onderzoeken we de mogelijkheden van andere innovatieve technieken t.b.v. meer personalisatie en automatische triggers volgens het IFTTT-principe. Doelstellingen zijn een 1) een betere gebruikerservaring, 2) meer veiligheid en 3) meer pro-activiteit. Concreet kun je denken aan kleine verbeteringen in de GUI, meer interactiviteit (b.v. in de vragenlijsten van de auditmodule), een geïntegreerde online help-functionaliteit die (nieuwe) gebruikers (beter) de weg wijst, nog meer geautomatiseerd testen om bugs voor te zijn, nog meer automatisch loggen en signaleren, nog meer mogelijkheden om jouw data veilig te houden en automatische regels voor het triggeren van een bepaald proces na een bepaalde actie. We houden je op de hoogte van de vorderingen!

Digitalisering van processen

In 2018 zijn veel van onze processen verder geoptimaliseerd. In 2019 gaan we nog een stapje verder: digitalisering wordt de nieuwe norm. Door (nog) meer zaken online te kunnen inzien en regelen, willen we jou als gebruiker een prettigere klantervaring bieden en onze ‘service met een glimlach’ belofte nog meer waarmaken.

Meer mogelijkheden om gratis te starten

Waar in 2018 je enkel de SaaS Privacy Suite gratis kon uitproberen met een gelimiteerd account, wordt dat in 2019 mogelijk voor alle modules! Dit wordt per module uitgerold. Werk je al met incidenten maar wil je ook weten hoe de klachten- of auditmodule werkt? Dan kun je daar straks gewoon een gratis account voor aanvragen om even aan de mogelijkheden te ‘snuffelen’. Handig!

Over grenzen gaan

Steeds meer Enterprise-klanten, zoals bierbrouwers, retailers en producenten, gebruiken Het Smile Platform buiten de grenzen van ons mooie kikkerlandje. Hun kantoren, winkels en fabrieken spreiden zich over de hele wereld uit. In 2019 maakt de nieuwe LanguageBox voor deze klanten het gebruik van verschillende talen in 1 applicatie mogelijk. Ook voor SaaS-klanten staat het implementeren van de LanguageBox op de roadmap. Het doel is ons SaaS-aanbod in de loop van 2019 geheel tweetalig inrichten: Nederlands én Engels. Dat maakt ook het SaaS-aanbod geschikt voor organisaties die internationaal opereren.

Gevoed door feedback

Samengevat heeft Smile fikse ambities voor 2019, die alleen maar waar gemaakt kunnen worden door effectief samen te werken met jou als gebruiker. Dat begint met open staan voor jouw feedback. Wees dus welkom bij de Smile Gebruikersdag op 28 maart, bij de Smile Werkgroepen gericht op een bepaald onderwerp en/of een bepaalde branche, schuif aan bij een van de Smile Webinars of geef je wensen door via de Smile Service Community.

We kijken er naar uit om ook in 2019 weer door jou geïnspireerd te worden, see you then!