Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Smile is een Nederlands softwarebedrijf. Net een beetje anders, met veel aandacht voor de factor mens en boordevol enthousiasme als het gaat om het helpen van organisaties met online software voor grip op risico’s. De vier beloften integraal verbeteren, voor en door gebruikers, makkelijk en (AVG) veilig en service met een glimlach beschrijven wat klanten van Smile mogen verwachten. Bij het vieren van een jubileum staan we vanzelfsprekend stil bij het onomstotelijke feit dat Smile vooral dankzij haar klanten en gebruikers al 25 jaar bestaat.

In plaats van dat we gebruikers vragen wat zij van Smile vinden, hebben wij Smileys gevraagd om te vertellen wat zij van de gebruikers van Smile vinden. We beginnen bij Smiley Claire Langenhuisen, consultant bij Smile: “De betrokkenheid naar klanten is erg groot. We willen gewoon het beste voor de klant en hen een glimlach bezorgen. Het meeste contact met klanten heb ik tijdens de Snel-Op-Weg-Dagen. Ik vind het heel leuk om te zien hoeveel leuke klanten we hebben. Elke keer weer maak ik kennis met nieuwe mensen die Smile gaan gebruiken. Mensen met verschillende functies en werkzaam bij verschillende organisaties, van zorginstellingen tot scholengroepen. Dat maakt het geven van een training nog leuker!”

Ook vroegen we het aan Ellen: ”Sommige klanten zijn al ruim twintig jaar bij ons. Dat is echt heel bijzonder. Deze klanten hebben samen met ons aan de wieg van allerlei ontwikkelingen gestaan. Sommigen van hen waren de early adopters die als eerste de stap naar webbased tooling durfde te maken. Sommigen van hen hielpen ons inhoudelijk de juiste tooling te ontwikkelen en verbeteren. Ik ben er trots op dat we al vijfentwintig jaar lang de puurheid en het enthousiasme die onderdeel zijn van het Smile-gevoel weten over te brengen bij onze klanten en dat dit een hele stevige en bijzondere vertrouwensbasis biedt voor samenwerkingen. We zijn ontzettend dankbaar dat onze klanten en gebruikers zo betrokken bij Smile zijn. En ik ben er trots op dat de gebruikers van onze software eigenlijk ook een beetje de pioniers zijn in hun vakgebied.”

Daarnaast vroegen we het aan Smiley Franklin Bolder, werkzaam als projectmanager bij Smile: “Een neveneffect van de corona uitbraak is dat ik nu meer klanten zie dan voorheen, niet op kantoor maar juist online. Doordat we met zijn allen zijn gaan werken met Teams of Google Meet worden alle afspraken nu middels een videosessie gedaan waar je vroeger altijd de telefoon zou pakken. Dat geeft een extra dimensie aan het contact met klanten. Wat ik mooi vind om te zien is dat als een organisatie gebruiker wordt van Smile, de focus bij de ontwikkeling van het platform echt uitgaat naar de details. Er wordt veel aandacht besteedt aan het afdekken van elk mogelijk scenario. Als ik de eerste reacties terug hoor over de oplevering van het Smile platform, dan gaat het vooral over de enorme stappen die men nu doormaakt. Met Smile ontdekken gebruikers hoe zij op een efficiënte manier het overzicht en inzicht hebben gekregen om verbeterstappen veel makkelijker te implementeren. Daar geniet ik van en ik hoop uiteraard dat we die momenten straks ook weer face-to-face op kantoor mogen vieren.”

De voordelen van klant zijn

Veel van Smiles gebruikers voelen zich direct thuis als ze klant worden bij Smile. De sfeer bij Smile is altijd fijn en betrokken. Bovendien vindt Smile het belangrijk dat klanten elkaar ook weten te vinden. Want waarom zou je alles in je eentje moeten bedenken, als het al eens is bedacht? Het profiteren van het collectief als klant wordt weergegeven in het gebruikerscollectief van Smile. Als klant heb je keuze om lid te worden van zo’n gebruikerscollectief. Hierin heeft elke klant een stem terwijl ze ook mogen meeliften op wat een ander al heeft ingebracht.

Samenwerken met een Smile

Kortom: Smile maakt software voor én door gebruikers! Feedback en input van klanten en gebruikers spelen daarbij een belangrijke rol. Regelmatig organiseert Smile meedenkdagen, van klankbordgroepen over specifieke modules tot strategische (online) werkgroepen over brede maatschappelijke thema’s. Voor het onderwijs en de zorg biedt Smile een collectief waar instellingen zich bij aan kunnen sluiten. Onderwijs- en zorginstellingen gaan hier met vakgenoten in gesprek over nieuwe functionaliteiten en hebben een belangrijke stem in de doorontwikkelingen van ‘hun’ Suites.

Meer weten over de Smile Gebruikersclub?

Onze 8 waarden voor een klantgerichte cultuur

De klantwaarden van Smile worden samengevat in het klantenmanifest:

Waarde 1: multi-toegankelijk zijn

Waarde 2: vertrouwen schenken

Waarde 3: nauwkeurig werken

Waarde 4: kennis delen

Waarde 5: doeltreffend werken

Waarde 6: aandacht schenken

Waarde 7: extra aandacht schenken

Waarde 8: feedback inzetten als inspiratiebron

Je krijgt wat je geeft!

Meer weten over de betekenis van dit manifest?