Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

– Een kijkje achter de schermen –

Claire werkt sinds 1,5 jaar als implementatie consultant voor Smile. Ze neemt ons mee in een kijkje achter de schermen: wat doet een implementatie consultant zoal? Zelf omschrijft ze haar werk als volgt: “Als implementatie consultant help ik gebruikers om onze applicatie zo goed mogelijk te gebruiken en draag ik ook bij aan de ontwikkeling van onze applicatie door het doorvoeren van optimalisaties.” Lees mee met haar werkdag bij Smile.

Vanwege de corona-omstandigheden werken we bij Smile zoveel mogelijk vanuit huis. Ook Claire start haar werkdag wat anders: normaal een kopje thee halen en bijkletsen met collega’s, nu laptop open aan de keukentafel of de trap op richting de thuiswerkplek op de bovenverdieping. “Ik start mijn dag met het openen van mijn e-mail en ons interne communicatie kanaal. Als er dringende zaken zijn die mijn aandacht nodig hebben, pak ik deze meteen op of plan deze in voor een later moment. Ook kijk ik altijd even in mijn agenda: omdat niet iedere dag hetzelfde is, vind ik het fijn om in de ochtend even te kijken hoe mijn dag er ongeveer uit gaat zien. Ik geef bijvoorbeeld een (online) training of Snel-Op-Weg Dag, of ga deze voorbereiden voor later. Andere dagen staan soms één of meerdere interne overleggen gepland voor optimalisaties van onze applicatie.”

Deze optimalisaties worden niet alleen besproken, maar natuurlijk ook uitgevoerd. “Als nieuwe functionaliteiten of optimalisaties goed omschreven zijn, kunnen we deze gaan bouwen in onze testomgeving. Anderzijds test ik soms ook de aanpassingen van mijn collega’s: is gebouwd wat er beschreven is en wat onze gebruikers graag terug willen zien?”

Maandelijkse update met nieuwe functies en optimalisaties

Iedere maand wordt de Smile SaaS Suite, bestaande uit de losse SaaS modules én Suites van Smile, bijgewerkt met nieuwe functionaliteiten en optimalisaties. Deze versies worden door Claire en haar collega’s uitgebreid getest om de kwaliteit te waarborgen. “Zo zijn we nu bijvoorbeeld bezig om de bibliotheek functie verder uit te breiden waarmee onze klanten gegevens uit een bibliotheek kunnen halen, zodat ze deze niet handmatig in hoeven te voeren. Zoals bijvoorbeeld vragensets die gebruikt worden voor het uitzetten van een audit of self-assessment.”

Continu verbeteren van Smile applicaties

Naast het bouwen en het geven van trainingen helpen de Smile consultants gebruikers ook verder als zij support nodig hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld een vraag, storing of wens melden. Deze worden dan zo snel mogelijk beoordeeld en indien mogelijk ook meteen behandeld. “Continu verbeteren zit bij Smileys in het bloed. Ik vind het heel leuk om te blijven verbeteren! Wij doen dit niet alleen samen met alle Smileys, maar ook samen met onze klanten. Wij hebben ook veel klanten die het leuk vinden om mee te denken over het verbeteren van functionaliteiten en dergelijke. Dit is zo waardevol en ook wat ik zo leuk vind aan mijn werk. We zijn bij Smile continu bezig om de applicatie te verbeteren en de input en de fijne contacten die we hebben met onze klanten maakt dat mede mogelijk. Zelf denk ik graag samen met onze klanten na over hoe we onze applicatie nog intuïtiever kunnen maken. Samen blijven we onze applicatie naar een hoger niveau tillen!”

Combi van klanten en techniek zorgt voor veel werkplezier

“Vooral de combinatie van bouwen aan de applicatie en het contact met onze klanten vind ik erg prettig. Het is een continu doorlopend proces. Wij krijgen input van onze klanten, we voeren optimalisaties door en daarna toetsen we deze weer bij onze klanten. Uiteindelijk gaat het er om dat wij een glimlach kunnen laten verschijnen bij onze klanten, en dat geeft mij dan weer een glimlach.”

 

Heb je vragen of ideeën n.a.v. Claires verhaal of wil je graag meedenken over vernieuwingen of optimalisaties? Heel leuk! Neem dan vooral contact op met Claire: “Ik luister graag, denk met je mee en help je graag verder!”