Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

‘Goed samenwerken in een team is hard werken en niet vanzelfsprekend.’ Veel mensen geloven me niet als ik dit zeg. Ik krijg dan reacties in de trant van: “Meestal gaat dat toch vanzelf?” of “Ik kan het wel, maar mij collega is hier slecht in!” of “Goed samenwerken is toch logisch?”

Maar goed samenwerken is helemaal niet zo vanzelfsprekend, terwijl het juist zo belangrijk is om gemeenschappelijke doelen te halen.

“Competition has been shown to be useful up to a certain point and no further, but cooperation, which is the thing we must strive for today, begins where competition leaves off.” Franklin D. Roosevelt

Soms zijn er situaties die een goede samenwerking in de weg staan. Als je deze herkent, heb je al een flinke stap gemaakt om de situatie om te buigen naar een goede samenwerking en werksfeer.

Daarom 8 veelvoorkomende oorzaken van een slechte samenwerking.

1. Het team bestaat uit mensen met verschillende karakters en achtergronden

Ieder mens is uniek en heeft een ander karakter en een andere achtergrond. Die verschillen zorgen in de praktijk nog al eens voor misverstanden, zeker als onderlinge irritaties niet naar elkaar uitgesproken worden.

Acceptatie van elkaars verschillen en vragen wat de reden van iemands gedrag is, bevordert de onderlinge samenwerking en kan deze juist sterker maken.

2. De kernwaarden van een team zijn niet duidelijk

De kernwaarden van een team zijn de lijm die het team bindt. Het is een basiswaarde waar een team naar streeft, zoals ‘respectvol communiceren’ of ‘goede resultaten leveren’.

Wordt er geen aandacht besteed aan de gemeenschappelijke kernwaarden, worden ze opgelegd of door een aantal teamleden genegeerd? Dan gaat dit ten koste van de werksfeer en de samenwerking.

Om met elkaar te kunnen werken aan gemeenschappelijke doelen, is het belangrijk dat ieder teamlid uitgaat van dezelfde basisvoorwaarden. Dat levert een gemeenschappelijk gevoel op, waardoor mensen makkelijker op elkaar af stappen en sneller in elkaar geïnteresseerd zijn. Hulp zal sneller aangeboden worden en kennis met elkaar gedeeld.

Besteedt daarom regelmatig aandacht aan de kernwaarden.

3. Teamdoelen zijn niet duidelijk

Als mensen niet weten waarom ze hun werk doen, dan doen ze hun werk zoals zij denken dat het goed is maar zonder visie en focus.

Daarom is het belangrijk de doelen van een team helder te communiceren. Mensen weten dan waarom ze de dingen doen en worden kritischer op hun eigen gedrag. Ze denken vaker: “Dragen mijn acties bij aan de doelstellingen?”

4. Verwachtingen zijn niet helder gemaakt

Als ik met een team werk, dat kan een directieteam zijn, een afdelingsteam of een andere samenwerkingsvorm, dan merk ik dat de verwachtingen die de leden van elkaar hebben, vaak onvoldoende uitgesproken worden. Want “het is toch logisch dat ik dit van mijn businesspartner, collega of medewerker mag verwachten?” Helaas weet die ander vaak niet dat die verwachtingen er zijn, omdat die op zijn beurt andere verwachtingen heeft. Met als gevolg miscommunicatie.

Spreek daarom onderlinge verwachtingen uit. Wat wil je van elkaar en wil die ander dat ook?

5. Er is gebrek aan planning en structuur

Voor een goede samenwerking is het niet alleen belangrijk om te focussen op de doelstellingen, maar ook om af te stemmen wie welke acties wanneer gereed moet hebben. Als dit niet duidelijk is, gaan teamleden hun eigen plan trekken, waardoor de kans op succes bij het behalen van de doelstellingen veel kleiner wordt.

Maak daarom duidelijke afspraken met elkaar wie wat wanneer en hoe doet.

6. Er heerst een onveilige sfeer in het team

Als teamleden het gevoel krijgen dat ze afgebrand worden als ze hun mening geven, dan zullen ze zich de volgende keer wel twee keer bedenken. Ook onderling geroddel of alleen maar benadrukken wat teamleden fout doen, is funest voor een goede sfeer en dus voor de samenwerking.

Luisteren naar de mening van anderen en benadrukken wat er goed gaat in het team, helpt om mensen te motiveren. Ook afspraken maken over hoe je met elkaar wilt omgaan en elkaar daar scherp op houden vergroot het gevoel van veiligheid in een team.

7. Een teamlid stelt zich ineens anders op

In het (privé-) leven van mensen gebeurt veel; iemand wordt vader of moeder, wordt ziek, krijgt promotie, etc. Soms gaan mensen zich dan anders gedrage door bijvoorbeeld beter hun grenzen aan te geven, meer afstand te nemen tot de werksituatie of ze gaan ineens heel zakelijk communiceren. Als niet uitgelegd wordt wat de reden van deze nieuwe houding is, dan raken collega’s daar van in de war, zeker als het gaat om een leidinggevende. Met als gevolg verwarring, miscommunicatie en zelfs conflicten.

Ook in deze situatie helpt het om je verwachtingen goed te managen. Leg uit wat je vroeger deed, wat je niet meer wilt en wat je vooral wel gaat doen en waarom. Collega’s vinden het vaak niet leuk om te horen, maar kunnen het dan wel beter accepteren.

8. Teamleden durven hun mening niet te geven

Mensen die zich onzeker voelen, niet assertief genoeg zijn, verlegen of wat meer tijd nodig hebben om een mening te vormen (bijvoorbeeld veel introverte mensen) die zullen niet snel vertellen wat ze ergens van vinden in een teamoverleg of naar andere teamleden.

Voor deze mensen is het belangrijk te leren hun mening onder woorden te brengen. En voor de overige teamleden om te accepteren dat sommige mensen wat meer tijd nodig hebben om zich uit te spreken.

Met andere woorden, investeer tijd en energie in de samenwerking met je collega’s en maak anderen er bewust van dat goed samenwerken en een goede werksfeer ook in hun belang is. Mensen gaan dan met meer plezier naar hun werk en het team heeft meer en sneller succes bij het behalen van de teamdoelen.