Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Goede klachtafandeling zorgt voor loyalere klanten. Het moment van service recovery – het moment waarom de organisatie de klacht oppakt – is een uitgelezen kans.

Hoe doe je het goed?

inspiratie-download

Het is frappant om te zien hoeveel bedrijven hun klanten in de kou laten staan als er sprake is van onvrede of een klacht. In het verkoop- en aankoopproces wordt de emotiemachine nog volop ingezet om klanten binnen te halen. Mooie woorden, een vertrouwd gevoel.

Wat zou het mooi zijn als bedrijven gaan inzien dat investeren in klachtenmanagement het bedrijfsresultaat en de klantloyaliteit en -vertrouwen verhoogd. En dan niet eenmalig, maar structureel. Dat klanten van wie de klacht goed is opgelost extra graag klant blijven. Meer besteden. Nieuwe klanten aanbrengen door aanbevelingen aan vrienden en kennissen. Dat je dus door goed klachtenmanagement een gratis marketingmachine in gang zet. Mooier kan het echt niet! Daarom in dit kennisartikel ‘Zeven do’s voor een positieve klachtencultuur’. Doe er je voordeel mee!

Voorbeeldfunctie management

Alleen als het management zelf ook op een positieve manier met klachten omgaat, kan er een positieve klachtencultuur bestaan. Er moet dus niet alleen op papier commitment zijn vanuit de top, ook in het gedrag dient dit zichtbaar te zijn. Op zijn tijd een paar uurtjes ‘aan de post’ bijvoorbeeld, of pro-actief vragen naar klachten binnen de organisatie. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Wil je meer weten? Download dit kennisartikel gratis! Vul jouw e-mail adres in en ontvang een unieke downloadlink in jouw mailbox.

Oeps, niet alle velden zijn correct ingevuld. Controleer deze nogmaals.