Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Het is het jaar 2020, waarin de corona-uitbraak wereldwijd grote impact heeft. Voor Smile is het ook een jaar om 25 jaar bestaansrecht te vieren en stil te staan bij een belangrijke transformatie. Haast symbolisch nemen we in dit jaar afscheid van het verleden en zijn we klaar om het nieuwe te verwelkomen, onder de vleugels van een nieuwe eigenaar. We zijn onderdeel geworden van hét bureau voor kwaliteit & veiligheid, arbo, milieu & MVO en informatiebeveiliging: Kader! Wendy Geurkink, tot voor kort bestuurder en medeaandeelhouder van Smile, blikt terug op 25 jaar Smile en vertelt over deze nieuwe stap.

Wendy: “Stilstaan bij een bedrijfsjubileum is geen dagelijkse bezigheid. Wat doe je als je vijfentwintig jaar bestaat? Hoe laat je zien dat je al die jaren zij-aan-zij met medewerkers, klanten en andere stakeholders elke dag weer aan de weg timmert? En dat terwijl de corona-uitbraak een bijzondere draai heeft gegeven aan dit jaar? Het doet me beseffen dat ik vooral de prachtige organisatie die Smile anno nu is in het zonnetje wil zetten. Dat we, zoals we al vijfentwintig jaar lang met heel veel plezier doen, voor én door gebruikers zullen blijven ontwikkelen, ook in tijden van crisis. Dat we organisaties met onze missie om met online software bij te dragen aan grip op risico’s willen blijven inspireren om de processen rondom risico’s, audits, incidenten en klachten niet te zien als doel op zich maar als katalysator voor continue verbetering in het belang van het geheel. Vanaf heden doen wij dat onder de vlag van een nieuwe eigenaar, als onderdeel van Kader! Samen met hen zullen we de komende jaren werken aan een mooie synergie om de positie van onze klanten nog verder te versterken.”

Veranderen zit in het DNA

Wendy: “Smile bestaat al sinds 1995. We zijn een oer-Hollands bedrijf en net een tikkeltje anders dan veel andere IT-bedrijven. Dat komt voornamelijk door onze mensgerichte cultuur, oog voor de klant en duurzame kijk op de maatschappij. De cultuur van Smile is buitengewoon vriendelijk en behulpzaam. En omdat onze klanten zich dag in dag uit bezighouden met verbeterstappen, doen wij dat ook. Met kennis van het werkterrein van onze klanten gecombineerd met onze IT-aanpak maken wij dat wat onze klanten willen bereiken een flink stuk makkelijker en overzichtelijker.”

De transitie naar een nieuwe eigenaar

Wendy: “Vanaf de eerste kennismaking was er een klik met Kader. De keuze is echter niet over één nacht ijs gegaan, maar de uitkomst van een zorgvuldig geregisseerd traject. Voor de aandeelhouders van Smile moest 1 + 1 echt ‘3’ zijn. Die pluswaarde hebben we bij Kader gevonden. Met hun kennis en onze tooling kunnen we volledig integrale diensten aanbieden. We kunnen samen onze opdrachtgevers op meerdere manieren ontzorgen: van initiële advisering en implementatie door de kennis en kunde van Kader naar continue borging en verbetering van kwaliteit en veiligheid middels de softwareoplossingen van Smile.

De Smile die we vandaag zijn, word je niet vanzelf!

Wendy: “Deze transitie betekent niet alleen voor Smile als geheel maar ook voor mij dat er een nieuwe fase is aangebroken. Ik trek mij niet alleen terug als medeaandeelhouder maar ook als dagelijkse bestuurder van Smile. Dat doe ik niet uit gebrek aan betrokkenheid. Sterker nog, ik blijf met heel veel liefde en plezier aan als parttime strategisch adviseur én ambassadeur van Smile.

Ik heb daarbij het volste vertrouwen dat Smile verder zal floreren onder de kordate leiding van Ellen Leenhouts-Koenen, die samen met Jasper-Willem de Swart en Anton van Dijk een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van Smile in de afgelopen jaren.

Voor mij dus een passend moment om nog even terug te kijken op waar we vandaan komen en wat Smile zo uniek maakt. Want zoals we vandaag zijn, word je niet vanzelf! Als ik terugblik op 25 jaar staat van dienst, dan zie ik een hele sterke rode draad: we hebben het motto ‘klant gaat voor order’ altijd zoveel mogelijk vooropgesteld, het verbinden van mensen, data en processen via online software is onze kernkwaliteit en continu verbeteren t.b.v. grip op risico’s is niet alleen iets waarmee we onze opdrachtgevers helpen, maar tevens ook een vanzelfsprekend onderdeel van onze eigen werkwijze. Op deze manier zullen we ook de komende 25 jaar met onze klanten mee blijven groeien, met de ontwikkelingen die op ons pad komen. Want inzichten, technologie en omstandigheden veranderen, maar wat blijft is dat Smile ‘met een oprechte glimlach’ wil zorgen dat organisaties met minder moeite meer grip op risico’s hebben.”

De geschiedenis

Wendy: “Om te snappen wie we zijn helpt het om ook een blik te werpen op de historie van Smile. Smile is opgericht door Ger Boeyink (groot-aandeelhouder) en Frank Bombay (mede-aandeelhouder). Met de handelsonderneming Belko, investeerde Ger Boeyink al in de jaren tachtig in software voor klachtenmanagement en liep mede daardoor voorop op het gebied van klantgerichtheid. Frank ontwikkelde de architectuur van deze software, wat vandaag nog steeds de kern is van het Smile platform.

De eerste Windows versie van onze klachtensoftware werd via een CD als single userversie gratis in de markt verspreid en dat leverde als snel vele klanten op. In 2002, ook het jaar dat ik aan boord kwam, lanceerden we met een paar koplopers uit de markt de allereerste webbased enterprise software voor klachtenmanagement van Nederland. Met onze innovatieve technologie liepen we destijds al een beetje op de markt vooruit. Ook onze visie was vooruitstrevend: dat klachtenmanagement geen doel op zich is maar een aanjager voor continue verbetering, is vanaf het allereerste begin onderdeel geweest van onze propositie.

In de jaren erna droegen we onze Windows-klanten over aan een andere organisatie en zetten we vol in op de doorontwikkeling van onze webbased software. Stap voor stap kwamen er – luisterend naar de behoeften van de markt – steeds meer modules bij. In 2005 ontwikkelde we, aanhakend op ‘Veilig Incidenten Melden’ in de Zorg, een module voor incidentenmanagement. In 2007 kwam daar de module voor auditbeheer bij. In 2010 wijzigden we onze propositie van losse softwareoplossingen naar ‘een integrale softwareoplossing voor kwaliteits- en veiligheidsmanagement’. Want we zagen toen al veel overlap in deze vakgebieden en wilden het voor onze klanten makkelijker maken door vanuit één tool overzicht te bieden en zo de silo’s, die vaak in organisaties aanwezig zijn, te doorbreken.

Vanaf 2015 is deze propositie verder uitgebouwd naar een integrale softwareoplossing voor Kwaliteit & Veiligheid, Privacy & Informatiebeveiliging en Governance, Risk & Compliance. Toen de AVG eraan zat te komen, ontwikkelden we eind 2017 met een groep professionals op het gebied van Privacy & Informatiebeveiliging de SaaS Privacy Suite. Deze complete risicomanagementoplossing voor Privacy & Informatiebeveiliging, die ook ingezet kan worden als ISMS, kent een sterk groeiende gebruikersgroep die ook pro-actief betrokken is bij de doorontwikkeling. In 2018 is ook het aanbod voor Kwaliteit & Veiligheid binnen een SaaS Suite ondergebracht, in te zetten als KMS en/of VMS. Hierdoor kunnen we opdrachtgevers anno nu op alle vlakken bedienen met het leveringsmodel dat bij hen past.

Zonder de early adopters in de markt, onze trouwe klanten, de tomeloze inzet van onze medewerkers, onze hechte bedrijfscultuur en onze beloften Integraal verbeteren, Voor en door gebruikers, Makkelijk en (AVG) veilig en Service met een glimlach, waren we nu niet wie we zijn. We kunnen stellen dat we op het gebied van klantgerichtheid, functionaliteit en integraliteit uniek zijn en met onze visie op softwareontwikkeling goed in staat zijn om mee te blijven groeien met ontwikkelingen. Vanaf 2020 doen we dat onder de vleugels van onze nieuwe eigenaar Kader!”

Wat betekent het om los te laten?

Wendy: “Het is een beetje alsof het ‘kind’ wat ik ruim 18 jaar lang verzorgd heb op kamers gaat. Het is nog wat onwennig, maar tegelijkertijd voelt het ook goed en opent het deuren naar nieuwe ontwikkelingen. Smile heeft voor mij altijd als familie gevoeld, iets wat heel uniek is in een zakelijke omgeving. Dat zal ik altijd als herinnering blijven koesteren. Maar ik verheug me nu ook op de nieuwe rol als strategisch adviseur. Dat is een nieuwe uitdaging en ik zie hierin vooral heel veel nieuwe mogelijkheden wat veel energie geeft. Deze mogelijkheden zie ik ook voor de medewerkers en klanten van Smile. De komende jaren worden onze diensten alleen maar beter en kunnen we nog beter aansluiten op de behoeften van de markt. Ik draag dan ook met trots en vertrouwen het besturingsstokje over aan Ellen Leenhouts-Koenen, de nieuwe algemeen directeur van Smile en Nanko van Dijk, CEO van Kader. Mede namens Ger Boeyink dank ik jullie allemaal, klanten, leveranciers, partners en natuurlijk de Smileys, voor jullie vertrouwen en bijdrage aan wat Smile anno 2020 is geworden. Ik kijk uit naar de mogelijkheden en kansen die er de komende jaren zullen ontstaan in deze nieuwe samenstelling.”

 

Over Kader

Kader is gestart in 1994, en is anno 2020 een organisatie met ruim 160 medewerkers verdeeld over drie Business Units: Managementsystemen & Certificatie, HSE Management en Opleidingen. Eerder dit jaar werd D&F Group onderdeel van Kader. Vanaf augustus j.l. is hier Smile aan toegevoegd. De verschillende divisies bieden diverse synergetische voordelen waardoor wij de positie van onze klanten nog beter kunnen helpen verbeteren.