Smile
Terug naar hoofdmenu
Terug naar het overzicht

Deze blog is geschreven door Ingrid Bannink, gediplomeerd coach, teamcoach en trainer, en is eerder gepubliceerd op haar website.

De kunst van het respectvol overtuigen en beïnvloeden naar meer plezier en succes in je werk

Overtuigingskracht is voor veel mensen nog steeds een negatief woord. Het wordt vaak geassocieerd met niet jezelf zijn en met manipuleren. En dat is nou juist niet wat mensen doen die respectvol kunnen overtuigen.

Mensen die in staat zijn veel gedaan te krijgen bij anderen, halen meer plezier en voldoening uit hun werk en zijn vaker succesvol. Ze bereiken gemakkelijker hun doelstellingen.

Heb jij ook wel eens met verbazing naar anderen gekeken hoe het ze weer lukt anderen te overtuigen?
Wil je ook jouw collega’s overtuigen van jouw mening? Een klant overtuigen dat jouw diensten of producten de beste zijn? Je leidinggevende dat jij de meest geschikte persoon bent voor het project?

Overtuigingskracht is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en die ook jou helpt je plezier en succes in je werk te vergroten.

Daarom 15 effectieve tips waarmee ook jij krachtig en respectvol kan overtuigen en je invloed vergroten.

1. Wees de beste professionele versie van je zelf

Wees jezelf! Als je iets anders probeert uit te stralen, dan wie je echt bent, dan zullen mensen dat merken en je minder vertrouwen.

Mensen met veel overtuigingskracht zijn echter niet zomaar zichzelf. Zij laten bij het contact met de anderen de beste professionele versie van zichzelf zien.

Respectvol overtuigen

Dat kunnen ze, omdat ze weten wie zij zijn en wat hen drijft in hun werk. Zij stralen zelfvertrouwen uit, omdat zij hun kwaliteiten bewust inzetten in hun werk en regie hebben over hun eigen gedrag en houding. Zij hebben geleerd hoe zij met bepaalde situaties en mensen in hun werk kunnen omgaan om hun invloed te vergroten.

2. Wees oprecht en voor alles respectvol

Niemand vindt mensen prettig die nep overkomen of andere mensen afbranden. Het is daarom essentieel dat je oprecht en respectvol met mensen omgaat als je je overtuigingskracht wilt versterken. Alleen dan zullen andere mensen je vertrouwen en zich veilig bij je voelen en sneller ideeën en meningen van je aannemen. Leer daarom respectvol te communiceren.

3. Bereid je voor

Om je invloed in een gesprek te vergroten, bereid je niet alleen de inhoud van het gesprek of vergadering goed voor. Ook de manier waarop je wilt communiceren is belangrijk. Hoe wil je je opstellen? Rustig, enthousiast, professioneel, vakkundig, luisterend?

Bereid bovendien argumenten voor die je gesprekspartners belangrijk vinden. En bedenk vooraf welke tegenargumenten er op tafel kunnen komen met een passende reactie.

4. Verplaats je in je gesprekspartners en maak contact

Mensen die goed kunnen overtuigen doen moeite om hun gesprekspartners te begrijpen. Hoe communiceren ze? Wat vinden ze belangrijk? Wat drijft hen?

Ze nemen de tijd om eerst hun gesprekspartners te leren kennen, zijn innemend, glimlachen veel en maken op een persoonlijk niveau verbinding.

Vergroten van je invloed met behulp van je inlevingsvermogen

Ze gebruiken daarnaast hun inlevingsvermogen om aan te sluiten bij de manier waarop hun gesprekspartners communiceren. Ze communiceren rustiger en luisteren en vragen meer bij een verlegen of minder assertief persoon. Een snelle en duidelijke communicatie passen ze toe bij iemand die directiever overkomt.

Op deze manier wordt het onderling contact meer ontspannen en effectief. Je gesprekspartner voelt zich gezien en gewaardeerd en staat daardoor meer open voor de inhoud van je verhaal.

5. Beheers je emoties

Ben je in staat je emoties te beheersen bij lastige situaties in je werk, dan kun je gemakkelijker confrontaties en conflicten voorkomen. Je hebt regie over je eigen houding en gedrag en weet wat je kunt doen in welke situatie.

Dat wil niet zeggen dat je geen emoties mag voelen. Integendeel. Maar door onbeheerst uit te vallen in gesprekken, onvoorspelbaar te worden in houding en gedrag, zorg je ervoor dat mensen je op den duur niet meer serieus nemen.

Reageer daarom met de juiste intensiteit voor de situatie, niet te fel of niet te zacht om je overtuigingskracht te versterken.

6. Communiceer duidelijk en bondig

Duidelijk en bondig communiceren voorkomt veel misverstanden. In plaats van om de hete brij heen draaien, kun je beter duidelijk en bondig communiceren over je doel van het gesprek, wat je wilt en waarom.

De kans is groter dat anderen je begrijpen en voor je in beweging komen. Je krijgt meer voor elkaar.

7. Beheers de kunst van het effectief communiceren

Mensen die meer voor elkaar krijgen, beheersen de kunst van het effectief communiceren. Ze weten wanneer ze het beste hun verhaal kunnen vertellen of beter hun mond kunnen houden en luisteren.
Ze stellen de juiste vragen en veren mee indien nodig. Ze voorkomen dat ze in een strijd terecht komen en als dat toch gebeurt, weten ze hoe ze eruit kunnen stappen.

Voor alles houden ze hun doel van het gesprek in de gaten en houden ze regie in het gesprek.

8. Wees niet bang voor weerstand

Weerstand is niet meer of minder dan dat de ander het nog niet met je eens is of aanvullende ideeën heeft.

Blijf rustig en erken de weerstand. Je gesprekspartner voelt zich dan gehoord en in zijn waarde gelaten. Alleen daarom al zal de weerstand minder worden.

Mensen met veel weerstand, zullen, ondanks je goede argumenten niet zo snel zeggen dat je gelijk hebt. Dat voelt als gezichtsverlies. Creëer daarom de ruimte voor de ander om ‘ja’ te zeggen.

9. Geef daarom niet te snel op

Als je gesprekspartner niet gelijk jouw idee omarmt, blijf beleefd en volhardend (zonder te gaan drammen). Soms moeten mensen aan een idee wennen, voordat ze ermee in kunnen stemmen.

Vraag wat ze nodig hebben om jouw voorstel te accepteren.

10. Positieve lichaamstaal

Wees je bewust van je houding, je stem en je uitstraling. Voorkom dat je een gesloten houding aanneemt en negativiteit uitstraalt.

Straal juist warmte en enthousiasme uit, neem een open houding aan, breng variatie aan in je intonatie en laat je stem krachtig klinken. Laat zien dat je oprecht geïnteresseerd luistert naar de ander door naar voren te leunen en oogcontact te maken.

Positieve lichaamstaal zorgt ervoor dat mensen naar je blijven luisteren en je vertrouwen. Dit vergroot je invloed.

11. Neem een gelijkwaardige positie in

Mensen met veel overtuigingskracht gebruiken een juiste dosis assertiviteit, zowel verbaal als non-verbaal. Ze komen niet te dominant of agressief over. Ze komen daarentegen ook niet angstig, verlegen of onderdanig over.

Respectvol overtuigen door een ander in zijn waarde te laten

Ze nemen een gelijkwaardige positie in in het gesprek, stralen zelfvertrouwen en rust uit, zijn geduldig en geven de ander ruimte in het gesprek om zijn verhaal te doen.

12. Wees tactvol

Tact is het vermogen om in het contact met anderen het juiste te zeggen op de juiste manier. Door tactvol te communiceren voorkom je conflicten en dat mensen zich aangevallen voelen.

Met tact gaat je invloed in een gesprek omhoog.

13. Ontwikkel organisatiesensitiviteit

Organisatiesensitieve mensen weten wat er zich zowel formeel als informeel afspeelt in een organisatie. Ze weten wie er invloed heeft, welke opvattingen een rol spelen en welke professionals en teams met elkaar in verbinding staan.

Hiermee vergroten ze hun invloed, omdat ze hun eigen houding en gedrag afstemmen op wat er gebeurt binnen de organisatie.

14. Leer om te gaan met kantoorpolitiek

Of je het nu leuk vindt of niet, in iedere organisatie vindt kantoorpolitiek plaats. Kantoorpolitiek kun je echter constructief inzetten om je invloed te vergroten en daarmee het succes in je werk.

Ontwikkel daarom een politieke antenne en maak voor jezelf een keuze hoe jij wilt omgaan met het politieke spel in jouw werk.

15. Tot slot: Ontspan!

Geniet van het contact met andere mensen en van de voldoening en de resultaten die je hieruit haalt. Voorkom dat je te gespannen en te doelgericht een gesprek voert. Mensen merken dat en nemen je onrust over.

Ontspanning voor respectvol overtuigen

Ontspan daarom en heb plezier als je met je gesprekspartners overlegt. Je ontspannen uitstraling zorgt ervoor dat mensen eerder een klik met je ervaren, je daarom gemakkelijker vertrouwen, waardoor jij snelle je doelen zult halen.

Succes!